Rahmenprogramm des BMBF zur Förderung der empirischen Bildungsforschung

Literaturdatenbank

Vollanzeige

    Pfeil auf den Link... Verfügbarkeit 
Autoren Heppt, Birgit; Stanat, Petra  
Titel Development of academic language comprehension of German monolinguals and dual language learners.  
URL https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2020.101868  
Erscheinungsjahr 2020, Jg. 62, H. Art. 101868  
Seitenzahl S. 1-15  
Zeitschrift Contemporary educational psychology  
ISSN 0361-476X; 1090-2384  
Dokumenttyp Zeitschriftenaufsatz; online  
Beigaben Literaturangaben  
Sprache englisch  
Forschungsschwerpunkt Forschungsinitiative Sprachdiagnostik und Sprachförderung (FiSS); Entwicklungsstörungen schulischer Fertigkeiten  
Schlagwörter Bildungssprache; Sozioökonomischer Status; Bildungsbiografie; Familiensituation; Schuljahr 02; Schuljahr 03; Schuljahr 04; Grundschule; Monolingualismus; Sprachentwicklung; Sprachkompetenz; Sprachbildung; Bilingualismus; Sozioökonomischer Faktor; Familienbildung; Grundschulalter  
Abstract Acquiring academic language proficiency is considered especially challenging for dual language learners (DLLs), yet research on potential differences in the development of academic language skills of DLLs and their monolingual peers is scarce. Based on a repeated-measures design with two starting cohorts, the present study examines the development of academic language comprehension of German monolinguals and DLLs from Grade 2 to 3 and from Grade 3 to 4 (initial N=560; Mage=8.87 years, SDage=0.73). When controlling for students' gender, socioeconomic and educational family background as well as general language skills, German monolinguals showed larger learning gains in academic language comprehension than DLLs from Grade 2 to 3, but not from Grade 3 to 4. (Orig.).  
Projekt Bildungssprachliche Kompetenzen: Anforderungen, Sprachverarbeitung und Diagnostik
BiSpra-Aufgaben: Weiterentwicklung zu einem diagnostisch nutzbaren Testinstrument und Prüfung der Sensitivität für Fördereffekte
 
Förderkennzeichen 01GJ1209A; 01GJ1209B; 01GJ1704A; 01GJ1704B